Improvisation og kreativitet

Morten Mosgaard har et forløb på fire moduler på Ryslinge Innovationshøjskole hvor skolens elever får smag for hvordan den kropslige og musikalske improvisation kan styrke deres kreativitet.

Igennem danse, sange og lege improviserer eleverne alt fra sange, rap-tekster, koreografier og meget mere, alt sammen i fællesskab og med målet at kunne opnå en flowtilstand hvor ideer bare kommer flydende af sig selv. På højskolen møder eleverne innovation og kreativitet i mange forskellige afskygninger, musikfaget med Morten er et skridt i den praktiske retning, hvor tanker om kreativitet bliver omsat til krop og stemme. Igennem fælles refleksion relateres øvelser, idéer og tanker til skolens øvrige undervisning.

Om hjerne og kreativtet

Tankerne bag undervisningen bygger på idéen om at kreativitet opstår i mødet mellem inputs (inspiration) og viden/ambitioner. At få idéer handler altså ikke kun om at få inspiration udefra, men i hvor høj grad man er i stand til at forholde sig til inspirationen og kombinere den med noget man kender/ved.

Skolens medielærer, Nicolai Brix, besøgte dagens undervisning, og har lavet et lille indslag om timen. Se med her: