Workshops i foråret – Gehørssang og sangskrivning

At være kreativ er hipt. Derfor glæder det mig hver gang nogle ønsker at øve sig i at blive bedre til at lege, være kreativ og få idéer. Det glæder mig endnu mere når det er mig de ringer til, for at blive bedre. I foråret har jeg to af sådanne workshops som jeg til dels har haft før, men to workshops er aldrig ens – det hele afhænger af dem der deltager.

Workshop 1 – Gehørsang, sirkelsang og rytmikk

Vestfold afdelingen ved Norges Korforbund har valgt at gentage sidste års workshop, og jeg er derfor blevet inviteret tilbage til Skien for at afholde workshop for korsangere og dirigenter i gehørsang, sirkelsang og rytmikk. Grundidéen bag workshoppen er at korsangere og dirigenter igennem rytmisk (kropslig) træning og fokus på give/tage relationen kan blive frigjorte i deres egen musik og skabe større overskud blandt andet til egen fortolkning. I kursuskataloget står der:

Vi gjentar fjorårets suksess med et nytt kurs om gehørsang og rytmikk. Kurset er en videreføring fra i fjor, men det er også mulig å melde seg på om man ikke deltok på fjorårets kurs.
Norske kor beskyldes ofte for å være “stive” når vi fremfører rytmisk musikk.

Den danske kordirigenten og sangeren Morten Mosgaard leder et kurs med fokus på rytmikk, bevegelse, gehørsang og såkalt “sirkelsang”. Dette er kurset for deg som vil lære mer om å synge rytmisk musikk. Morten Mosgaard er en dansk sanger, sangskriver, og pedagog utdannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg med rytmisk sang som hovedfag. Mortens arbeide både som musiker og pedagog bygger i høy grad på kreativitet og bevegelse. Han er en av drivkreftene i vokalgruppen Voxnorth.

Workshop 2 – Sangskrivning


Jeg spillede i efteråret med mit orkester i Bakkehuset i Ikast, efter koncerten kom jeg til at tale med musikskoleleder i Ikast Simon Lindegaard, han spurgte mig til hvordan jeg ville gribe en sangskriverworkshop an, og aftalen var straks efter på plads. I mit oplæg skrev jeg.

“Det er mit indtryk at det rykker mest hvis man har tid til at gøre det i praksis, især hvis man kan arbejde med øvelser i grupper. Den optimale model kunne være at vende musikskolen på den anden ende en lørdag/søndag (10 – 17) og slutte af søndag eftermiddag med en koncert i Biograf foyéen hvor man kunne spille det man kalder en “songwriters in the round” koncert, hvor jeg sidder først i runden og er vært, jeg spiller en sang og derefter skiftes eleverne til at fremføre deres sange. Man kunne så skifte eleverne ud efter hver omgang. Det ville give god mening hvis de var delt op i grupper, og derved kunne spille/synge med på hinandens sange. Desuden er det ikke så farligt at spille når man ikke er alene på scenen.

Min tilgang til undervisning i sangskrivning handler meget om rammer som man lærer igennem øvelser, gruppe-modellen gør at jeg kan være meget vejledende – hvilket er min oplevelse er der det virkeligt rykker for mange.”

 

Har nogle af beskrivelserne fanget din interesse, så hold dig ikke tilbage